10 råd til deg som vil ha mest ut av julebordet

 

Det er amatørenes inntogsmarsj. I store firmaer går det greit, alt er planlagt. Det er de mindre firmaene som i ukene fremover sprer skrekk - og etterlengtede penger, da! - i restaurantverdenen.

La meg illustrere: Nylig var jeg på en av Oslos toppsteder. Siden jeg kjenner kjøkkensjefen hang jeg litt ved det åpne kjøkkenet og slo av en prat. Armer med stekepanner tvinnet seg i hverandre der inne, og på benken danderte kokkene ulike retter med hurtig presisjon.

 

Bongene med bestillinger kom i et bankende kjør. En av lappene stoppet kjøkkensjefen opp ved, så skjøv han den over mot meg. Blikket hans var megetsigende, leppene formet et stumt ord. «Idioter.» Et bord med åtte personer hadde prestert å bestille syv ulike retter.

 

Men det visste kanskje ikke gjestene?! At det er den beste måten å sikre at kokker og servitører og alle er dritsure på dem, lenge før de er kommet i gang med maten?

Det er to typer restaurantgjester

  • De som tror de eier hele stedet og mener de er alle ansattes sjefer, samt har krav på absolutt alt de måtte ønske.
  • De som regner seg som heldige gjester og ser på de ansatte som fagfolk verd å lytte til, samt tar det de får og takker når de går.

 

Det er den siste sorten som får den beste opplevelsen.

 

Her en faksimile fra da jeg sluttet som restaurantanmelder:

Etter omtrent ti år gadd jeg ikke mer. Men noe hadde jeg lært...
Etter omtrent ti år gadd jeg ikke mer. Men noe hadde jeg lært...

1. bud

Meld din ankomst i god tid. Ring og fortell hvem dere er, og at det er snakk om julebord. Si fra om det er noen som har spesielle preferanser, allergier eller noe. Dine opplysninger blir  notert i «boka», som leses av både kokker og servitører før dere kommer.

2. bud

Antyd hvor mye penger dere vil bruke. Vær realistisk, da tilpasser restauranten seg og gir dere det beste innenfor den rammen. Si for eksempel at dere vil ha «full behandling» for 1200 kroner per person. Da er dere drømmegjester, og behandles deretter.

3. bud

Avtal på forhånd hva dere skal spise.  Skal noen (som meg) på død og liv ha pinnekjøttet «skjerpet», altså grillet litt før servering, så må det med. Ta en spørrerunde på jobben.

4. bud

Bli enige om å bestille noenlude det samme. Så og så mange juletallerkener, så og så mange lutefisk. Dette er enda viktigere om det er noen som ikke skal ha julemat, men noe annet fra menyen.

5. bud

Vær ekstra hyggelig. Restaurantfolk er ikke snobber, de er arbeidsfolk, og liker heller ikke snobber. Vær mest mulig på likefot, og vis respekt på en jovial måte.

6. bud

Lytt til erfarne vinkelnere. Men ikke la noen for letthets skyld forlede dere til å tro at en rødvin passer til både det ene og det andre av julemat, for det gjør den ikke. Vit også at en hvitvin alltid er lavere priset en en rødvin.

7. bud

Si fra på forhånd om noen vil ut og røyke. Skal flere det, må de gjøre det sammen. Det er en fornærmelse om kelneren kommer med maten, så er en eller flere av gjestene borte.

8. bud

Oppfør dere som om dere flørter med kjøkkensjefen gjennom servitøren, kom med komplimenter. Servitører elsker å viderebringe hyggelige kommentarer til kjøkkenet. Da blir de selv behandlet bedre av den tyranniske kjøkkensjefen, nemlig

9. bud

Vær forberedt på regningen og spør om tipsing, om hvordan den fordeles. Si at du vil tipsen skal deles mellom kjøkken og restaurant. Avtal på forhånd hvem som skal ta regningen, og bli enige om tips rundt bordet. Et glatt oppgjør med blide gjester gjør ofte at betjeningen hiver en ekstra godbit på bordet.

10. bud

Be om «doggy bag». Ikke vær sjenert! Kokken og alle elsker det, for ingen vil jo at mat skal havne i søpla. Det er en restaurants stolteste øyeblikk når fornøyde gjester går ut døra med en pose i hånden. Ikke bli forundret om det er noe ekstra oppi der.


Mer i samme gate, altså Lyckliga gatan:

10 bud til deg som vil ha mest mulig ut av hotellfrokosten

hotellfrokost frokost hotell tips

Write a comment

Comments: 0